וצדקה תהיה לנו כי נשמור לעשות את כל חוקים האלה. איתא בכתבי האריז"ל כי סופי תיבות של פסוק זה הם של חודש אלול כי אית צדק ואית צדקה צדק הוא בלא וותרנותא כלל רק בקו המשפט וחודש תשרי שמזלו מאזנים וצדקה הוא כדאיתא )בתיקונים כא( אקרי צדקה היינו כי צדק מורה על מעשה העבודה שהעמיד הש"י את ההנהגה כפי העבודה. ומשום זה ההשגחה הוא הלא וותרנותא רק בכף מאזנים כפי שכר העבודה וצדקה הוא שנראה שגם צדק הוא קשורה בעתיקא ששם הוא למעלה מעבודה השגחה הוא שם בפרטיות למעלה כפי העבודה.
כי מאחר שנראה שגם פלס המשפט הזה הוא בא מעתיקא על כרחך שההנהגה דעתיקא הוא מקפת ומסבבת את ההנהגה של זעיר אנפין וזה דאיתא (בזוה"ק צו לא:) בשעתא דזיווגא כחדא אינון שנראה כי מעשה המצות שהם בלבושים הרבה מעצם כבודו יתברך באמת הם קשורים בראשית המחשבה.
This is explained in the Zohar that even though the fact that everything is Hashem’s plan, even our choices to perform Mitzvos but there is such concealment in the world taking place that we can’t feel it when we make a choice that this is all part of a plan which originates at the beginning of everything.
וזה דאיתא בספר יצירה המליך אות יוד במעשה וקשר לו כתר צרפן זה בזה וצר בהן אלול בשנה בתולה בעולם ויד שמאול בנפש זכר ונקבה. אות יוד הוא חכמה. כי הוא כנקודה חדא לית תמן התחלקות המדות כדאיתא בזוה"ק איהו וגרמי חד כי מדות שייך רק באדם שהוא עצם והמדות הם מקרים לו אבל אצל כבודו יתברך שהוא הדעת והיודע והידוע כאחד לא שייך מדות רק מקום אשר יוכל לאחר ההסתר להסתעף מזה מדות ההשגחה וכדאיתא בזוה"ק )נשא באדרא קכח:( דהוא כאבנא דבולחא דכליל כל גוונין ביה לית גוון כלל. ואמר כי המליך אות יוד במעשה היינו בפעולות המצות כי ראשית הבריאה לתכלית מעשה מצוה בתוך ההסתר כדאיתא ישראל עלו במחשבה תחילה
בעולם ויד שמאול בנפש זכר ונקבה. אות יוד הוא חכמה. כי הוא כנקודה חדא לית תמן התחלקות המדות כדאיתא בזוה"ק איהו וגרמי חד כי מדות שייך רק באדם שהוא עצם והמדות הם מקרים לו אבל אצל כבודו יתברך שהוא הדעת והיודע והידוע כאחד לא שייך מדות רק מקום אשר יוכל לאחר ההסתר להסתעף מזה מדות ההשגחה וכדאיתא בזוה"ק נשא באדרא קכח: דהוא כאבנא דבולחא דכליל כל גוונין ביה לית גוון כלל. ואמר כי המליך אות יוד במעשה היינו בפעולות המצות כי ראשית הבריאה לתכלית מעשה מצוה בתוך ההסתר כדאיתא ישראל עלו במחשבה תחילה וצר בהן אלול בשנה כי כך אלו השלשה הם מורים על על ההסתרה שרחוק מדעת כי אלול הוא לשון אליה שהוא רחוק מן הראש ומזלו בתולה כדאיתא לבו אטום כבתולה. כן יד שמאל הוא יד כהה. וכל זה מורה שכל ענין ההסתר שיהיה מקום לעבודה ולמעשה המצות הוא קשר הכל בחכמה וראשית המחשבה. וע"ז מורה ג"כ מצוות תפילין שמניחין אור בתוך בית התפילין ומניחין על יד שמאול להראות שהאור הוא שוררר בתוך ההסתרה מסבבת את ההנהגה למעלה מעבודה והוא השם של וצדקה תהיה לנו ששולט בחודש הזה שהוא סוף השנה הרחוק מדעת ומורה זה השם שהוא תלוי בעתיקא קדישא.
Hashem described the way He created and sustains the word through the name Yud Kei Vav Kei./The Yud is the beginning of the idea to create the world, without expressing the details. The Hei means the broadening of the vision, the Vav, its expression into every detail and attribute and the last Hei means action. Hashem created the world When we say that we possess wisdom, which is represented by the Yud,, and we have attributes of our personality (the Vav of Hashem’s name) which sometimes are consistent with our wisdom and vision, and sometimes they aren’t.
Regarding Hashem there is no distinction, once He has revealed Himself, there is nothing other than His Wisdom. The only exception is when he does not reveal His Wisdom, he only reveals his attributes and those can seem, conflicting when we don’t see the Wisdom behind them. The סוד ישרים explains this point farther by comparing this concept to the B’dolach stone which is described by the Zohar as having every color and no color at all. It can have no color, meaning Hashem’s wisdom is revealed, or it can have every color, that His wisdom is concealed
Therefore, the Sefer Yetzira says Hashem made Yud king in action. This means, that we see Hashem’s wisdom all the way down the line, from the vision to the accomplishment. Therefore even though we normally say that when Hashem’s wisdom is revealed it is very hard to act freely because when it’s so clear what the right thing to do is, why would you choose anything else, but in this case, His will is clearly that we be able to choose. In other words, its very clear that He wants it to be not clear and that we should choose.
וצר בהן אלול בשנה כי כך אלו השלשה הם מורים על על ההסתרה שרחוק מדעת כי אלול הוא לשון אליה שהוא רחוק מן הראש ומזלו בתולה כדאיתא לבו אטום כבתולה. כן יד שמאל הוא יד כהה. וכל זה מורה שכל ענין ההסתר שיהיה מקום לעבודה ולמעשה המצות הוא קשר הכל בחכמה וראשית המחשבה. וע"ז מורה ג"כ מצוות תפילין שמניחין אור בתוך בית התפילין ומניחין על יד שמאול להראות שהאור הוא שורר בתוך ההסתרה מסבבת את ההנהגה למעלה מעבודה והוא השם של וצדקה תהיה לנו ששולט בחודש הזה שהוא סוף השנה הרחוק מדעת ומורה זה השם שהוא תלוי בעתיקא קדישא.
The סוד ישרים explains the rest of the ספר יצירה quotation. “He placed Elul in the year…” because these three things are all about concealment, being far away from our ability to know and understand. The word Elul is related to the word Aliah, meaning the tail, as it is furthest from the mind, both figuratively and literally, the implied distance between the brain and the tail. It would seem that a place of concealment is far from Hashem’s wisdom, but the message of Elul is that it is not.
The Mazal/Symbol of the month is the Besula (virgin.) The Besula’s body is closed, concealing what is inside. The Gemara uses the term also to refer to something sealed. This closedness implies a distance from Hashem
The left hand is the one that is lacking in intellect, far from the brain. Hence, it is the one that receives the Tefillin. Anytime where there is concealment, it is the time and place for Avodah.
In order for us to have free choice and be able to perform Mitzvos, there has to be concealment, it is this which was the original intent of creation, and everything has proceeded with this in mind.
The סוד ישרים explains the ideas behind tefillin. The Parshios of the Tefillin are light, direction, wisdom and purpose that guide us. They are placed within the house of the tefillin and wrapped around the left hand to show that the light dwells amongst the concealment. Whenever the word encircling is used, it means that there is a connection which is present but does not interfere. The influence of the tefillin show that despite Hashem’s concealment, this is His will that we be able to serve Him without being overwhelmed with His existence.
Hashem runs the world, regardless of the darkness and regardless of our actions. This is why the name for this month is formed from the Pasuk it will be tzedaka for us… which governs this month, which is the end of the year, furthest from knowledge and at the same time it was exactly what Hashem had in mind.
מסרת איזביצא The Izhbitzer Tradtion
Many Izbitzer Torahs deal with the concept of conflict from Hashem’s concealment and man’s Avodah through the, despite the, and because of the concealment.
Practical Advice
This month of Elul is a month that functions in the most mysterious way. It is a month that teaches us how Hashem requires concealment in order for revelation. This is one of the most fundamental facets of Teshuva, that the darkness in our lives took place in order for us to become great.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home