Thursday, July 19, 2007

פרשת מסעי

אלה מסעי בני ישראל כו' ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם הענין שנאמר תחילה ויכתוב משה כו' ואח"כ כתיב ואלה מסעיתם כו', הענין בזה כי בהמ"ב מסעות נכללו כל הנסיונות וההתנשאות שישיג כל נפש מישראל כי מצד הש"י כל הבריות הי' להיות שוים במדרגותם כי כלם למקטון ועד גדול יש להם הוי' מעצמותו ית', אך כי ברא דרכים בנסיונות לפני האדם בכדי שיהי' לאדם יתרון ע"י מעשיו ומצד זה יבא גם התנשאות לאחד על חבירו ועי"ז תחילה כאשר נכתב ע"פי הי' נכתב מוצאיהם למסעיהם כי מצד הש"י אין שום יתרון לאחד על חבירו כי כלם חיים בהוי' מעצמותו ית', וגם אין יתרון למעשי האדם רק במה שהוא חפץ בוחר כי כאשר יצאו ממצרים הי' הגאולה בדרך דילג, מדלג על ההרים וכמאמר האר"י ז"ל והוא שלא הבחין הקב"ה למעשים כלל, כי גם על ישראל הי' טענה כדאיתא במדרש הללו עובדי ע"ז והללו עובדי ע"ז, אך הש"י גאלם ברוב רחמיו כי אצלו הי' מבורר כי כל ישראל אסוקים בהש"י, אך בהמסעות ברר א"ע לעין כל בהמסעות האלה כי הם נקיים בשורשם, ועי"ז נאמר ע"פי ה' היינו מצד הש"י, תחילה מוצאיהם ישיגו חן טוב אצל ה', ואח"כ מסעיהם היינו יצא לאור על הברור כי הם טובים בשורשם, אך אח"כ הוא מדבר מצד האדם נכתב ואלה מסעיהם למוצאיהם כי מצד האדם הוא שקונה לו טובה ע"י מעשיו ונסיונות:
Moshe wrote the goings out to the travels by the decree of Hashem, and these are the travels of their goings out.
The Mei Hashiloach finds the language of this Pasuk strange.
In order to understand it, he says, first we have to understand that the 42 travels of the jewish people correspond to the travels which a person makes in their lives.
From one point of view, everyone is loved by Hashem equally without regard to their actions, each person is given life through Hashem, and everyone is equally holy. But Hashem sends us tests in order for us to distinguish ourselves from one and other. Therefore the pasuk says, that the leavings and travels were from Hashem, as he took us out of egypt without such regard for our actions, and every jew was treated equally. Afterwards, the travelings and goings out belonged to the people- the desert experience and the travels there were the opportunity for each jew to distinguish themselves.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home